وبلاگ

مواد اولیه دستمال کاغذی

دستمال کاغذی، یکی از پر اهمیت‌ترین لوازم بهداشتی به شمار می‌رود. درست همانند کاغذ، مواد اولیه دستمال کاغذی‌ها نیز از درختان به دست می‌آید؛ شاید برای شما سؤال باشد که دیگر مواد تشکیل دهنده این محصول چه چیزهایی هستند؟ در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به پاسخ این سؤال بپردازیم.

دستمال کاغذی چه تاریخچه ای دارد؟

پیش از به وجود آمدن دستمال کاغذی، مردم از دستمال‌های کاغذی برای خشک کردن میوه‌ها یا ظروف استفاده می‌کردند. این محصول به عنوان پر مصرف‌ترین کالا بهداشتی در سراسر دنیا به شمار می‌رود. امروزه طیف گسترده‌ای از دستمال‌های کاغذی با مصارف مختلف، تولید و روانه بازار شده‌اند.

شاید برای شما سؤال باشد که تاریخ اختراع دستمال کاغذی چه زمانی بوده‌است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که این محصول اولین بار توسط گوت لوب کروم، صاحب یک کارخانه کاغذسازی آلمانی، در سال ۱۹۲۴ میلادی به ثبت رسید. گوت لوب کروم، برای تولید دستمال کاغذی، کاغذ نازکی را به گلیسیرین آغشته کرد تا نرم و لطیف شود.

پس از این اتفاق، شرکت آمریکایی کیمبرلی کلارک نیز به اختراع دستمال کاغذی کلینکس که از سلولوز پنبه تولید شده ‌بودند، روی آورد. این محصول بهداشتی بسیار توسط مردم مورد استقبال قرار گرفت. پس از این موفقیت، شرکت‌های بسیاری در سراسر دنیا به تولید دستمال کاغذی پرداختند.

دستمال کاغذی از چه موادی تشکیل شده است؟

همانطور که می‌دانید در ساخت دستمال کاغذی از بیش از هزاران نوع ماده شیمیایی استفاده می‌شود؛ توجه داشته‌ باشید که هر شرکت از فرمولی متفاوت برای تولید دستمال کاغذی استفاده کرده و به همین دلیل ترکیبات شیمیایی محصول تولید شده در هر شرکت متفاوت است. کلر به عنوان یکی از سمی‌ترین مواد شیمیایی به کار رفته در این محصول، شناخته می‌شود. بعضی از دستمال کاغذی‌های بی‌کیفیت از شانه تخم مرغ، بطری‌های پلاستیکی و دیگر مواد بازیافتی تولید می‌شوند. جالب است بدانید که استفاده از این نوع از محصولات می‌تواند سبب انواع بیماری‌های پوستی شود.

شاید بپرسید که دلیل قیمت بسیار پایین بعضی از برندهای دستمال کاغذی نسبت به سایرین، چیست؟ معمولاً در ساخت این دستمال کاغذی‌ها از مواد بازیافتی استفاده می‌شود؛ به دلیل عدم خرید مواد اولیه باکیفیت، هزینه تولید این نوع از دستمال کاغذی بسیار پایین آمده و شرکت می‌تواند آن را با قیمتی پایین‌تر از دیگر رقبا، به فروش برساند. دستمال کاغذی‌هایی که از مواد اولیه باکیفیت تولید شده‌اند، در برابر رطوبت به سادگی خراب نشده و بافت خود را از دست نمی‌دهند.

از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده دستمال کاغذی می‌توان به فهرست زیر اشاره کرد.

· خمیر کاغذ که از خارج کشور وارد می‌شود.

· تیشو نیز از محصولات وارداتی است.

· پوسته نازک درخت

· برخی مواد شیمیایی

مراحل دستمال کاغذی

در ادامه این مطلب قصد داریم تا مراحل تولید مواد اولیه دستمال کاغذی را با شما در میان بگذاریم.

1. درختان ماده اصلی و پایه و اساس ترکیب دستمال کاغذی هستند. ابتدا لایه‌ای نازک از پوست درخت را جدا کرده و سپس آن را به قطعاتی به نازکی چیپس، تبدیل می‌کنند.

2. چیزی در حدود 50 تناز از این تکه‌های چیپس مانند به همراه 10000 گالن از مواد شیمیایی پخت و پز، ترکیب شده و به اجاق‌های فشار با ارتفاع حدود ۱۸ متر به نام دایجستر ارسال می‌شوند.

3. پس از تبخیر بخش اعظم آب موجود در چوب، موادی نظیر فیبرها، سلولز و الیفاف چوبی متصل به هم، باقی می‌ماند.

4. سیستم‌های شوینده، مرحله بعدی است که این خمیر به آن وارد می‌شود. در این سیستم مواد لیگنین، مواد شیمیایی پخت و پز و روغن سیاه از خمیر جدا می‌شوند.

5. با استفاده از سفید کننده‌های گیاهی، تمام رنگ‌های به وجود آمده در اثر فیبر را پاک می‌کنند.

6. خمیر را دوباره با آب ترکیب می‌کنند. سپس خمیر را به داخل صفحات مشبک ارسال کرده و صفحات مات شده‌ای به طول 18 فوت به دست می‌آورند. این صفات مات را به سیلندرهایی بزرگ می‌فرستند تا فقط 5% از رطوبت آن‌ها باقی بماند. در آخر دستمال‌ها را نرم کرده و به آن‌ها حالتی پرچین مانند می‌دهند.

7. حال دستمال کاغذی‌ها را به دور رول می‌پیچند و پس از بستن پیچ آن‌ها، رول‌ها را به کارخانه برش و بسته‌بندی دستمال کاغذی می‌فرستند.

8. در مرحله آخر رول‌ها را روی دستگاه برش نصب کرده و آن‌ها را به اندازه‌های مورد نیاز، برش می‌دهند. پس از پایان کار، دستمال‌ کاغذی‌ها را به دور رولی به قطر 10 سانتی‌متر پیچیده و در بسته‌بندی پلاستیکی قرار می‌دهند. معمولاً برای دستمال توالت از دستمال کاغذی‌های 3 الی 4 لایه استفاده می‌شود؛ همچنین برجستگی‌هایی برای جذب رطوبت بیشتر در سطح این نوع از دستمال ایجاد خواهدشد.

9. در دستمال کاغذی‌های جعبه‌ای، از مقوا پشت طوسی برای ساخت جعبه‌های آن استفاده شده و سپس دستمال‌ها را با دو نوع از دستگاه برش، برش می‌زنند. دستگاه نوع اول، دستگاه تیغ و تا است که دستمال‌ کاغذی‌ها را توسط تیغی دوار برش می‌زند. دستگاه دوم، دستگاه فول کات است که دستمال‌کاغذی‌ها را در اندازه‌های قابل تنظیم، برش خواهدزد.

معیارهای دستمال کاغذی با کیفیت

یک دستمال کاغذی مرغوب از مواد اولیه‌ای نظیر خمیر الیاف سلولزی تولید شده و به رنگ سفید یا الوان است. این محصولات باید فاقد پرز بوده و لک یا سوراخ نداشته‌باشند. در صورتی که دستمال کاغذی باکیفیت را مقابل نور قرار دهید، باید متوجه پراکندگی الیاف آن شوید. مواد استفاده شده در این محصول بهداشتی، باید فاقد بوی نامطبوع و رنگ‌های غیر مجاز باشد. توجه داشته‌باشید که یک دستمال کاغذی باکیفیت از بسته‌بندی خوب و مقاومی برخوردار است تا بسته‌بندی در زمان بیرون کشیدن دستمال، خراب نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.